با لامپ سنسور دار خانه های خود را ایمن کنید

همانطور که مشخص است، هنگامی که جریان الکتریکی از روی یک قطعه فلز عبور می کند، قطعه فلز در برابر این جریان مقاومت می کند. در نتیجه این مقاومت حتی گرما آزاد می شود. می توان گفت که لامپ نیز بر اساس این اصل کار می کند.

داخل محافظ شیشه ای روی لامپ سنسور دار یک سیم فلزی به نام فیلامنت وجود دارد. این فلز توسط دو میله نگهدارنده در جای خود ثابت می شود. جریان الکتریکی که از فیلامنت می گذرد، این سیم فلزی را گرم می کند و در نتیجه این گرما، لامپ نور را در اطراف آن پخش می کند.

فیلامنت باید دماهای بسیار بالا را تحمل کند یا ممکن است ذوب شود یا بشکند.

رشته های موجود در لامپ هایی که امروزه استفاده می کنیم دارای نقطه ذوب 3410 درجه سانتیگراد هستند، از این نظر می توان گفت که بادوام هستند.

همچنین لازم به ذکر است که به منظور جلوگیری از واکنش فیلامنت با گاز اکسیژن و سوختن، اکسیژن داخل لامپ تخلیه شده و به جای آن عمدتاً گازهای بی اثر پر می شود.

لامپ سنسور دار

اغلب به ذهن نمی رسد که در مورد بی توجهی به استانداردها و موقعیت هایی که ناقض تعهدات قانونی در مسائل فنی است بنویسیم.

من فکر می کنم که قوانین، مقررات و استانداردها تصمیمات اجتماعی هستند که به سلامت انسان، موجودات زنده و محیط زیست اهمیت می دهند.

مدتهاست که در ذهن من بود که چیزی در مورد استفاده از لامپ های رشته ای کم مصرف که 130 سال پیش کشف و در سال 2009 ممنوع شدند، منابع نور مصنوعی بنویسم. خبری که آخر هفته گذشته خواندم ذهن من را تحریک کرد. قبل از به اشتراک گذاشتن خبر ، ابتدا می خواهم وضعیت را خلاصه کنم.

همانطور که در بسیاری از کشورهای جهان، لامپ های رشته ای کم مصرف (سبک ادیسون) با دستورالعمل شماره 2005/32/EC اتحادیه اروپا از 1 سپتامبر 2009 به تدریج در کشور ما ممنوع شد.

هدف از این ممنوعیت تامین بهره وری انرژی و کاهش گازهای گلخانه ای منتشر شده در طول تولید انرژی است. به این ترتیب برای کاهش گرمایش زمین است که یک تهدید جهانی است و باعث تغییر اقلیم می شود.

اخیراً می بینیم که لامپ های رشته ای با راندمان انرژی بسیار بد ساخت کشور چین که مخصوصاً در کافه ها و کافه رستوران های نسل جدید استفاده می شود، زیاد استفاده می شود.

می توان گفت که آنها انتشار گازهای گلخانه ای را با بازده 4-7 لومن وات افزایش می دهند که به نظر من از بازده 10-14 لومن  وات لامپ های رشته ای ممنوعه بدتر است.

با این حال، با لامپ های LED کارآمد، که به زودی در مورد آنها صحبت خواهم کرد، می توان همان سطوح درخشندگی را با انرژی بسیار کمتری به دست آورد.

باعث صرفه جویی در هزینه و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. می توان گفت که این لامپ های ناکارآمد 14 تا 17 برابر بیشتر از لامپ های LED نسل جدید مصرف می کنند.